DEL

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Den danske Kasper Rørsted overtog 1. oktober sidste år posten som den tyske sportsgigant, Adidas, administrerende direktør. Planen er nu at give den største konkurrent, Nike, baghjul. Det udtaler han til Børsen.

Det har ellers været et godt år for Adidas, hvis omsætning sidste år steg med imponerende 20 procent — og aktiekursen med hele 67 procent.

De flotte tal imponerer imidlertid ikke den nytiltrådte, danske direktør. I hvert fald ikke hvis der sammenlignes med konkurrenten, Nike, der har endnu mere imponerende, opadgående kurver på alle marginer.

— “Jeg lægger meget vægt på klarhed, for det er vigtigt i en virksomhed at sige, hvad der går godt, og hvad der kan gå bedre. Vores driftsmargin er ikke tilfredsstillende. Den er det halve af Nikes, og det er ikke godt nok,” udtaler Kasper Rørvig til Børsen.

Den tekniske term ‘driftsmargin’ dækker over, hvorledes ledelsen håndterer ressourcer og formår at tjene penge på dens omsætning. Adidas’ driftsmargin var sidste år på 7,5 procent i modsætning til Nike, der havde en driftsmargin på 14 procent.

Planen er at vinde markedsandele

Nikes omsætning i 2015 var på 205 milliarder kroner, hvor Adidas omsatte for 126 milliarder kroner. Og det er blandt andet på denne margin, Kasper Rørsted gerne vil slå Nike, selvom han dog udtaler, at det ikke alene er et mål i sig selv at vokse sig større end konkurrenten, men at vinde større markedsandele år for år.

Hvad det kommende år kommer til at betyde for den tyske sportsgigant, kan vi kun gisne om, men noget tyder i hvert fald på, at Adidas vil gøre, hvad der gøres kan, for at vinde flere markedsandele.

Sportsbrandet samarbejder med adskillige kunstnere og designere omkring deres kollektioner. Blandet andet Yeezy, der er et samarbejde med den amerikanske rapper Kanye West, og Adidas by Stella McCartney med modedesigneren Stella McCartney.